• سه شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ -
  • 16 July 2024

  • سه شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ -
  • 16 July 2024
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان اعلام کرد:

تلاش برای صادرات مرغ کرمان

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی مرغداران استان کرمان گفت: سیاست وزارت جهاد کشاورزی بر این است تمامی استان‌ها در حوزه صادرات مرغ سهم داشته باشند و برای استان کرمان نیز به طور متوسط تکلیف ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن در ماه مشخص شده که برنامه‌ریزی استان برای صادرات مرغ در حال انجام است...

سیدحسن مهدی در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت تولید گوشت مرغ در استان کرمان اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در تامین نهاده و جوجه‌ریزی، وضعیت نسبت به مدت مشابه سال قبل مطلوب است.
وی افزود: ماهیانه سه میلیون قطعه جوجه‌ریزی در استان داریم که رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل را تجربه می‌کنیم و در کشور نیز وضعیت به همین صورت است.
مهدی با اشاره به اینکه در حال حاضر با موضوع انباشتگی مرغ مواجه هستیم، بیان کرد: امسال برای نخستین بار موضوع صادرات پایدار مرغ توسط وزارت جهاد کشاورزی مطرح شده که موجب تعادل و تنظیم بازار خواهد بود.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی به دو تشکل ملی یعنی اتحادیه مرغداران کشور و انجمن زنجیره‌های تولید گوشت مرغ کشور مجوز صادرات حدود ۲۰ هزار تن مرغ را داده که از خردادماه سال جاری تا امروز حدود ۱۶ هزار تن صادرات به طور ویژه به کشور عراق انجام شده است.
وی اظهار کرد: روند صادرات همچنان ادامه دارد و سیاست وزارت جهاد کشاورزی بر این است تمامی استان‌ها در حوزه صادرات مرغ سهم داشته باشند و برای استان کرمان نیز به طور متوسط تکلیف ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن در ماه مشخص شده است.
مهدی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی استان برای صادرات مرغ در حال انجام است، تصریح کرد: کشتارگاه‌های طیور استان کرمان در حوزه صادرات تاکنون تجربه نداشته‌اند و باید این بستر آماده شود که با هماهنگی‌های صورت گرفته، امیدواریم طی یک ماه آینده اولین قدم را در این بخش عملیاتی کنیم.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان گفت: با هماهنگی اتاق بازرگانی استان و سازمان جهاد کشاورزی، رایزنی‌هایی با اتاق مشترک ایران و افغانستان صورت گرفته و قرار است با پاکستان نیز مذاکرات صورت بگیرد تا صادرات مرغ از استان هر چه زودتر آغاز شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در حال حاضر (امروز) قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ ۸۶ هزار و ۵۰۰ تومان برای مصرف کننده است، گفت: متوسط مصرف گوشت مرغ استان روزانه ۱۸۰ تا ۲۰۰ تن و متوسط تولید ۲۲۰ تن است ضمن اینکه آمادگی تامین ۱۰ درصد بیش از این عدد را نیز داریم.
مهدی بیان کرد: انتظار داریم وزارت جهاد کشاورزی بستر صادرات را فراهم کند، زیرا در حالی که هنوز بستر صادرات فراهم نشده، خرید تضمینی شرکت پشتیبانی امور دام متوقف شده؛ از سوی دیگر برای صادرات نیاز به کنترل کیفی، استاندارد، آمادگی کشتارگاه و ... داریم.
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی مرغداران استان کرمان در ادامه با اشاره به اینکه قطعی برق واحدهای مرغ گوشتی، موجب تلفات در این بخش می‌شود، افزود: در تامین آب مرغداری‌ها مشکل داریم و بسیاری از واحدهای مرغداری با کمبود آب مواجه هستند.
وی با اشاره به افزایش چشمگیر قیمت انواع دارو و واکسن در حوزه پرورش مرغ، گفت: برخی از داروها بیش از ۱۲۰ درصد افزایش قیمت داشته و این مجب مشکلاتی از جمله در دسترس نبودن و افزایش هزینه‌های تولید برای مرغداران شده، ضمن اینکه طی ۴۰ روز گذشته در سطح استان کرمان به دلیل گرما، نبود واکسن با کیفیت و مشکلات قطعی برق، شاهد افزایش تلفات مرغداری‌ها هستیم و از متولیان درخواست رسیدگی به این مسائل را داریم.
مهدی با بیان اینکه ۶۴۰ واحد پرورش مرغ گوشتی در شمال استان کرمان در زمینه تولید فعالیت دارند که ماهیانه ۳۰ درصد از این واحدها زیر بار جوجه‌ریزی قرار می‌گیرند؛ در ادامه بیان کرد: متاسفانه کیفیت جوجه یک روزه تولیدی و عرضه شده در بازار نیز پایین آمده که موجب افزایش تلفات می‌شود.
به گزارش ایسنا،وی با اشاره به اینکه مصرف روزانه گوشت مرغ در شهر کرمان ۷۰ تن است، بیان کرد: به دلیل انباشتگی و کاهش تقاضا در بازار، قیمت مرغ کاهش یافته و به طور متوسط سه تا چهار هزار تومان به ازای هر قطعه مرغ، تولیدکننده دارد ضرر می‌کند و اگر به موقع رسیدگی نشود، موجب کاهش جوجه‌ریزی خواهد شد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: باید در زمینه مصرف مرغ سایز (با وزن استاندارد ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ گرم) فرهنگسازی شود و مردم توجه داشته باشند که مرغ بزرگ مواد مغذی کمتر و میزان چربی بیشتری دارد.
وی تصریح کرد: مرغ با وزن ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ گرم بهترین وضع را دارد و سالم است.
مهدی در بخش پایانی سخنانش اظهار کرد: از یک سال و نیم قبل کار راه‌اندازی سامانه هوشمند کالاهای اساسی(سماتیم) آغاز شده و در آستانه فعالیت بخش خرید و فروش و معاملات مرغ زنده و گشت مرغ قرار گرفته که برای تولیدکننده، کشتارگاه، عوامل توزیع و فروشگاه‌هاست.
وی افزود: این کار با هدف شفاف‌سازی، نظارت و برنامه‌ریزی تولید گوشت مرغ صورت گرفته و امیدواریم طی دو ماه آینده همه فرآیند را سطح در استان اجرایی کنیم.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11629
اخبار مرتبط
نظرات شما